česky english

Autoopravy po ceste

 

Opravy a údržba vozů při najetých 26 000 km, South Afrika, Cape Town

Pokud sledujete pozorně naši cestu, jistě vám neušlo, že spíše než nástrahy zemí třetího světa řešíme větší a menší závady na autech. I nejblonďatější zúčastněná blondýna po měsíci na cestě dokáže rozpoznat základní části motoru a hravě diagnostikuje až deset různých poruch. Prakticky všechny opravy, kromě prasklého chladiče na Patrolu a opravy alternátoru busíka, řeší Honza operativně na cestě za pomoci slušného množství dílů, které vezeme ssebou.

B: Do Turecka dojel busík v pohodě, kousek za hranicemi Turecka se poprvé rozsvítila kontrolka oleje. Možná už tehdy se přizadřel motor který jsme museli později v Egyptě vyměnit. Začala téct vodní pumpa kolem hřídele.Výměna vodní pumpy na plácku u silnice 100 km před Istanbulem. V Istanbulu za mostem přes Bospor se roztekla vodní hadička, kterou jsme špatně utáhli. Vyložit auto, vyměnit hadičku, naložit auto. Tu samou noc, asi po 500 km po strašných tureckých dálnicích.upadl drát z alternátoru. Vyložit auto, připevnit drát, naložit auto. Pumpa 4 hodiny, altík 15 minut.

P: Patrol, aby nezůstal pozadu, tak si nechal vyměnit pojistku na zadní světla.

B: Od Turecka průběžně doléváme olej, který teče - tak 2 litry na 100 km. Někde na blízkém východě jsme zlomili olejovou měrku.

B: V Egyptě kousek za Suezem jsme zadřeli motor. Ještě, že jsme měli v autě náhradní. Výměna v noci u policejní stanice trvala 12 hodin. Původní byl 2,1, vyměněno za 1,9 původně karburátor, na který jsme dosadili vstřikování z 2,1. Jede! 12 hodin.

B: I nový motor žere olej. Tak doléváme tak, až se nám z výfuku kouří. Také se auto hřeje a občas bliká kontrolka oleje. Tak jsme vyndali termostat a už se tolik nehřeje. Termostat 15 minut

B: V Asuánu máme týden času, čekání na trajekt si krátíme drobnými opravami: výměna roznýtované řemenice, hrátky s rozdělovačem - výsledkem je otočení o 180° a seřízení předstihu, první oprava utikajícího kola (pneuservis). 3 hodiny.

B: V Sudánu před Khartoumem začala opět často blikat kontrolka oleje. V Khartoumu proto kontrolujeme celý olejový systém, výměna olejového filtru a nová kontrolka na tlak oleje. 4 hodiny

P: Patrol o sobě dává vědět, když vprostřed pouště zmizí všechna voda z chladiče. Dolijeme a jedeme dál. 30 minut.

P: V poušti při jízdě na mimo silnici upadla z Patrola rezerva. Odmontováváme držák rezervy, který necháváme napospas pouště. Rezerva se dál veze na zahrádce. 25 minut.

B: V Etiopii při návratu z hor po kamenité cestě píchneme a než zastavíme, ráfek je strašně zohýbaný. V Etiopském pneuservisu ráfek hravě opraví pomocí palice a gumu (kterou jsme si přivezli z Čech) nasadí postaru párem montajzen. 15 minut.

B: Hned za hranicemi Keni dostaneme na štěrkové cestě pořádným šutrákem ránu do ráfku a začne nám utíkat kolo. V Etiopii jsme se něco přiučili, takže rychlá akce, pár ran kladivem na správném místě a ráfek je zase kulatý. Můžeme jet dál,ani nemusíme dofukovat. 1 minuta

P: Z Patrola teče olej. Špatné silnice nevydrželo utěsnění předního diferenciálu. Dále mu vytekly oba zadní tlumiče a upadl přední nárazník.

P: Pod Mount Keňa dáváme do servisu Patrola, kterému praskl chladič. Nakonec u něj vyměnily brzdové destičky, silentbloky na předních pérech, zaletovali chladič, utěsnili přední diferenciál, přivařili upadlý nárazník a auto zvenčí celé umyli. Tlumiče bohužel nesehnali. 3 dny v servisu.

B: U busíka stále zlobí dobíjení, opět jsme vyměnily uhlíky, ale dlouho nevydrží. Sběrací kroužky alternátoru jsou poškozené a uhlíky se vylomí znovu. Alternátor buse prošel pod Mount Keňa generálkou, ale není to dobře udělané a uhlíky se po 1000 km vylamují znovu. 20 minut

B: výměna benzínové pumpy u busíka v Tanzánii. Nečistý benzín po celou cestu pumpa nevydržela. 45 minut.

B: V Tanzánii v parku NgoroNgoro jsme na busíku utrhli obložení jedné brzdové destičky. Neumíme je zde sehnat, tak dáváme buse do servisu, ať si poradí. Destičky sehnali, konečně také na soustruhu srovnali sběrací kroužky alternátoru, takže funguje jak má. Pokusili se také vyměnit simering na klice, kolem kterého teče olej, ale nesehnali originální díl, takže olej po opravě teče možná i víc, než před tím. Ale když je motor ohřátý, tak mizí jenom málo. 8 hodin v servisu.

P: Na Patrolu se uklepala přední maska se světly. Oprava vázacími páskami a provázkem. Drží. 20 minut.

P: Na hranicích Tanzánie - Zambie se vybila baterie Patrola. Startujeme přes kabely. 20 minut.

B: přetrhl se klínový řemen. Vyložit kufr, vyměnit řemen, naložit kufr, 30 minut.

P: Při noční jízdě v Zambii se na Patrolu uklepala hadice od spojkového válečku. Spojka zůstala ležet na podlaze a dál nejedeme. Opraveno, nalitá nová kapalina. 1 hodina

P: v Livingstonu v Zambii se opět vybila baterie Patrola, kterou kluci zapomněli odpojit. Kabely již nepomáhají, startujeme baterií z busíka, motor Patrola umí běžet i bez baterky, kterou poté přehodíme do buse, nastartujeme a můžeme jet dál. 15 minut

P: Z chladice Patrola opet tece voda, do toho se pridala tekouci vodni pumpa. V servisu v Ondangve v Namibii uzavreli spodni tretinu chladice. Vodni pumpu sundali z nejakeho vraku. Nic netece, ale chladi vyrazne hur. 12 hodin

B: V ten samy den nechavame zavarit dva popraskane busi rafky a do bezdusovych kol nechavam vlozit duse. Bohuzel jsem si nevsiml, ze do 15" kol nacpali 14" duse. Stane se nam to pozdeji pricinou nekolika prazdnych kol.  2 hodiny.

P: V N.P. Etosha se opet uklepala spojkova hadicka. Dotazeno, dolita kapalina, odvzdušněno a jedeme dal. 10 minut.

P: V prednim svetle patrola je voda. Vodu vysavame hadrem, ale uz do nej tece stále. 10 minut.

P: Opet tece olej z predniho diferencialu. Neopraveno.

P: V Lesotho praskla Patrolu guma.

P: Utazeni vybehle predni volnobezky v Lesothu.

B: Nekolikere opravy praskych dusi skoncily tak, ze jsem se naucil zouvat a obouvat gumy z rafku bez specialniho nacini a koupil jsem sadu lepeni. Od tohoto okamziku jsme nepichli. 2 hodiny.

B: Před hranici z JAR praskla benzinova pumpa. Z jejiho plaste zacal strikat benzin. Tu, která se rozbila posledne v Tanzanii jsem procistil a vratil zpet. Procisteni se opakovalo ještě jednou později již v blízkosti Cape Town. 1 hodina.

P: Patrol cestou z Lesotho boural, tedy spise do nej bourala Toyota Hilux. Patrol ma zlomeny blatnik, ohnuty naraznik, jinak ok. Toyota skoncila v prikope a odvezla ji odtahovka.

B: Převodovka buse je jednoduše řečeno na šrot. Na loď sice busík dojel, ale obávám se, že z Německých Brém ho povezu domů na podválu a budu shánět nové převodovky.

No a obě auta jsou naloženy v kontejneru a plaví se do Brém, kde by měla být kolem poloviny ledna. Pak mě čeká práce na jejich uvedení do původního stavu.


Newsletter


objednat zrušit

Naše cesta na mapě

ZDE muzete sledovat celou naši trasu, jak ji zaznamenala Čankuova GPS v mobilu.

Větší přiblížení - pouze Arménie a Gruzie

Dále Čanku zaznamenal naše dílčí výlety:

Voda (Gruzie)

Mtkvari (Kura)

Alazani

Pšavis Aragvi

Hory (Arménie)

Zangezur (trek 5 dni a navrat zigulama)

Aragats

 

Copyright © Povoda.cz 2009, Vytvořil: EKdesign.cz, Redakční systém: Merlin CMS