česky english

28.11.2009 Z Livingstone

23-28.11.

Busíka jsme si ze servisu vyzvedli kolem páté. Má nové brzdové destičky a konečně dobře opravený alternátor. Desticky nakonec nebyly sjete, ale y jedne se utrhlo oblozeni. Pokusili se i o výměnu simeringu na klice, kde utíká olej. Bohužel neoriginální kroužek, který použili, těsní snad ještě méně, než ten poničený originál. Olej z nás tedy teče dál. Ale po zahřátí motoru jsou ztráty celkem nízké, takže to jde přežít s častou kontrolou oleje a občaným dolitím.

Po NgoroNgoro nás v Tanzánii čeká již pouze rychlý přesun do Zambie, do Livingstounu (nejturističtějšího města v Africe), kam se těšíme na rafting a Viktoriiny vodopády. Tak jedem. Ve středu kolem třetí ráno jsme na hranicích. Mají zavřeno, tak dospáváme.

Přechod hranic Tanzie - Zambie by byl na celou stránku. Nakonec jsme kolem oběda konečně vyřízení, máme všechny razítka, papíry, zaplacené všechny taxy... Nasaedáme do aut, ale nikam nejedeme. Patrol odmítl nastartovat. Někde se v něm vytvořil zkrat a baterka je úplně vybitá. Startujeme přes kabely a odjíždíme z hranic. U první pumpy nemají elektřinu, u druhé zase mají pouze naftu. Další benzinka je asi 400 km daleko. Máme zásoby sotva na polovinu, takže čekání. Nevadí, rádi zevlujeme. Zašli jsme si na výborný místní oběď. Opět zde jí ugali (kaši z bílé kukuřice) a k tomu ryby, játra, zeleninu, kuře... Nepoužívají příbory. Z ugali si udělají takovou patlavou kapsičku, kterou naberou kus masa, nebo zeleniny. Pak se jdou omít. No, indický způsob placek čapátí mi přišel víc sympatický. Když elektriku nepustili ani za hodinu, nabídli se nám místní pumpaři, že skočí pro benzín do Tanzánie. Je to tu zřejmě běžná praxe. Dáváme jim všechny kanistry a kolem čtvrté konečně odjíždíme s plnou nádrží.

Na cestě leží asfalt, ale snad by byla šotolina bezpečnější. Všude kolem silnice jsou vyklopené náklaďáky. Můžou za to krátery, které v silnici jsou. To už se opravdu nedá nazvat dírami. Některé jsou hluboké i třičtvtě metru a tak akorát na urvání celé nápravy. Jedeme tedy celkem pomalu, oči na šťopkách. Občas musím na překonání některého kráteru zařadit i redukci...

Kolem druhé ráno nás zastavuje nefunkční spojka na patrolu. Zjišťuju, že se uklepala hadička u spojkového válečku. Ostatní jdou spát a já zatím opravuji. Za hodinku funguje a jdu taky do spacáku.

Ráno řídí Anička. Čeká nás ještě zhruba osmset kiláků do dnešního cíle. Jenom tankujeme, jíme a jedeme. Náš téměř denní chleba. V osm večer jsme konečně v Livingstone, kde se ubytováváme v kempíku v centru města.

Sobotní ráno mě budí Dagi, že klukům nestartuje Patrol. Zapomněli večer odpojit baterku a ta se opět vybila. Za chvilku vrčí a tak Šťov s Dafem jedou zajistit dnešní rafting na prý nejkrásnější raftové řece světa - Zambezi river.

Zambezi river

Prijeli zpatky za hodinku dzipem cestovky, ktera  rafting organizuje. Nasedame na jeho korbu a uz nas vezou. V cene akce krome raftingu mame snidani, obed, veceri na lodi  vcetne sunset a drinku zdarma. Po zabavnem skoleni a snidani jdeme dolu do udoli na zacatek raftoveho useku. Dostali jsme guida Svena, belocha puvodne ze severni Anglie. Zivi se cely zivot raftovanim a pendluje mezi rekami v Zambezi, Svicarsku, Turecku, Maroku...  Nase posadka sestava ze Stova, Tomby, Dag, Anicky, Dafa, Simpiho, guida Svena a mne. Prvni prekvapeni bylo, ze ve velkych  symetrickych raftech jsou orezane poutka na  nohy. Pry to klientum lamalo kotniky. Dalsi skoleni, Sven je spokojeny, protoze vsichni umime celkem padlovat. Tesime se, bude to jizda. Je tu dohromady asi osm raftu a jeste k tomu se o bezpecnost stara kolem patnacti kajakaru. Konecne vyrazime. Voda ma tah, pereje maji silne a obrovske valce, je to super. Stov vypadava hned v prvni pereji, proplaval si pod lodi. Vytahli jsme ho a jedeme dal. Celkem deset velkych pereji je horni usek, ktery nas ceka. Tri hodinky na vode utekly jako voda... Jeste nam jednou zaplaval Stov, pak i Dagi a dokonce i guide Sven ve zrejme nejtezsi pereji vypadl z raftu.

Vecer je zranice a pitka na jezere nad Viktoriinymi vodopady. Jeste si davame par piv v kempu, vytahujeme kytaru...znate to, jak to konciva.

Zapsal Honza

Newsletter

objednat zrušit

Naše cesta na mapě

ZDE muzete sledovat celou naši trasu, jak ji zaznamenala Čankuova GPS v mobilu.

Větší přiblížení - pouze Arménie a Gruzie

Dále Čanku zaznamenal naše dílčí výlety:

Voda (Gruzie)

Mtkvari (Kura)

Alazani

Pšavis Aragvi

Hory (Arménie)

Zangezur (trek 5 dni a navrat zigulama)